Συνέντευξη του Δημάρχου Ιλίου Νίκου Ζενέτου στη Life Athens

Ο κ. Ζενέτος βρίσκεται στο τιμόνι του δήμου Ιλίου για 15 ολόκληρα χρόνια, με μία ομολογουμένως αξιόλογη θητεία. Στη συνέντευξη αυτή μας μιλάει για το έργο του στο δήμο όλα αυτά τα χρόνια, την κοινωνική πολιτική, τη στήριξη στις ευπαθείς ομάδες, για τη σύγχρονη πόλη, τα έργα υποδομής, τον ηλεκτρονικό εκσυγχρονισμό του δήμου, τον πνεύμονα της δυτικής Αθήνας, το πάρκο Τρίτση, τον αγώνα του για την επέκταση του Μετρό στο Ίλιον και τα σχέδια για το μέλλον.

 

  1. Σχετικά με τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το Πάρκο Τρίτση, σε παλαιότερη συνέντευξη μας είχατε δηλώσει ότι επίκεινται αρκετές αλλαγές και βελτιώσεις. Μας είχατε αναφέρει για την υδροδότηση του πάρκου με 1000 κυβικά από πηγάδι του δήμου, συμβάλλοντας έτσι στην επίλυση ενός από τα μεγαλύτερα προβλήματα του πάρκου. Υπάρχουν εξελίξεις σε άλλα «μέτωπα» όπως η στελέχωση του διαχειριστικού φορέα με το κατάλληλο προσωπικό, η στεγανοποίηση των λιμνών, η ενεργοποίηση των υπαρχουσών γεωτρήσεων η επέκταση του φωτισμού κ.α.;

Το Πάρκο Τρίτση είναι, αναμφισβήτητα, ο σημαντικότερος πνεύμονας πρασίνου της Δυτικής Αθήνας και η ανάπτυξη του αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για την Αυτοδιοίκηση. Για το Ίλιον και τους κατοίκους του, είναι συνυφασμένο με την ίδια τη ζωή τους και την ποιότητα του περιβάλλοντος στο οποίο ζουν και κινούνται καθημερινά. Η αναβάθμιση και προστασία του δεν αποτελεί μόνο αισθητικό ζήτημα για εμάς, αλλά επιβάλλεται τόσο για λόγους δημόσιας υγείας, όσο και για τη δημιουργία ενός πυρήνα που θα τονώσει την κοινωνική συνοχή. Στο πλαίσιο αυτό και με δεδομένο ότι οι λίμνες αποτελούν την ταυτότητα του Πάρκου και το σημαντικότερο πρόβλημά του, παρέχουμε 1000 κυβικά μέτρα νερού το 24ωρο, μέσω αγωγού, από το πηγάδι Πρέση για την υδροδότηση του. Η υλοποίηση του έργου ήταν ένα μικρό τεχνολογικό βήμα, ωστόσο τεράστιο για το περιβάλλον, καθώς πραγματικά το Πάρκο αλλάζει όψη. Όσον αφορά στα υπόλοιπα θέματα, έχουν γίνει αρκετά βήματα, χρειάζεται όμως να γίνουν πολλά ακόμα για να αποκτήσει το ρόλο και το χαρακτήρα που του αξίζει. Σίγουρα θα θέλαμε να είχαν γίνει με μεγαλύτερη ταχύτητα, όμως είμαστε αισιόδοξοι ότι θα προχωρήσουν οι διαδικασίες για την ανάπλαση, αναμόρφωση και ανάπτυξή του.

 

  1. Η προτεραιότητα που δίνεται στις σύγχρονες πόλεις είναι πλατείες με πράσινο, πλατείες φιλικές στο περιβάλλον και στον δημότη, με επαρκή φωτισμό οικολογικό και χώρους για όλες τις ηλικίες, ώστε η πλατεία να είναι σημείο συνάντησης και αναφοράς. Ποια είναι η πολιτική του δήμου Ιλίου στον τομέα αυτό, τι έχει κάνει ως τώρα και τις στοχεύει να κάνει;

Οι πλατείες αποτελούν σημείο συνάντησης όλων των ηλικιών, ένα κύτταρο που μπορεί να πάρει και να δώσει ζωή σε μια περιοχή. Η αύξηση τέτοιων σημείων, αλλά και του αστικού πρασίνου στην πόλη μας, απορρέει από τη βούλησή μας να προσφέρουμε καλύτερη ποιότητα ζωής στους πολίτες. Με αυτό ως δεδομένο, στον Δήμο Ιλίου δίνουμε, εδώ και πολλά χρόνια, έμφαση στον εμπλουτισμό του φυσικού κεφαλαίου με τη διαρκή απόκτηση νέων κοινόχρηστων χώρων και την κατασκευή νέων πλατειών, με πολύ πράσινο, αλλά και την ανακατασκευή ήδη υπαρχόντων με φιλικά, προς το περιβάλλον, υλικά, εφαρμόζοντας σύγχρονες βιοκλιματικές πρακτικές, προάγοντας την ορθολογική χρήση των φυσικών πόρων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η πλατεία Δασκάλας, η οποία αποτελεί πρότυπο τέτοιων εφαρμογών που βελτιώνουν το μικροκλίμα και λειτουργούν ως ισχυροί πνεύμονες στην πόλη, συμβάλλοντας στην ανανέωση του αέρα, σταθεροποιώντας τις θερμοκρασιακές μεταβολές, μειώνοντας τους ατμοσφαιρικούς ρύπους. Διαθέτουμε δενδροστοιχίες που αριθμούν περισσότερα από 20.000 δένδρα και 154 κοινόχρηστους χώρους. Η περιβαλλοντική πολιτική του δήμου μας έχει, μάλιστα, αναγνωριστεί με “πράσινα” βραβεία. Τελευταία, νέες πλατείες που κατασκευάστηκαν βρίσκονται στην περιοχή Μιχελή (Μεγ. Αλεξάνδρου, Μανωλάδος, Δομοκού και Πάτμου), στην περιοχή Παλατιανής (Καππαδοκίας, Αγίας Ελένης, Πορφυρογέννητου και Πορφύρας) και αποτελούν κοινόχρηστους χώρους με περισσότερο φως, πράσινο και δένδρα. Αυτό το χρονικό διάστημα ολοκληρώνεται η διαμόρφωση ενός ακόμη νέου χώρου στην περιοχή του Κέντρου, επί των οδών Ήρας και Ναυσικάς, ενώ στη φαρέτρα των ιδιοκτησιών μας προσθέσαμε τρεις επιπλέον κοινόχρηστους χώρους (πρασίνου, παιδικής χαράς, στάθμευσης) στην περιοχή Ραδιοφωνίας. Παρόμοιες αισθητικές, περιβαλλοντικές και τεχνικές παρεμβάσεις σχεδιάζουμε σε όλες τις γειτονιές του Ιλίου, με στόχο να ενισχύσουμε το πράσινο, να βελτιώσουμε το μικροκλίμα τους, αλλά και την προσβασιμότητα των κατοίκων. Εκπονούμε ένα γενικότερο σχέδιο που μορφοποιεί μια ταυτότητα με περισσότερο φωτεινό δημόσιο, αστικό χώρο, αλλά και διεύρυνση του δημόσιου χώρου προς όφελος των πολιτών. Προτεραιότητά μας είναι να δημιουργήσουμε τις συνθήκες εκείνες που θα αναβαθμίσουν την ποιότητα ζωής τους και θα μεταμορφώσουν το Ίλιον σε μια πόλη στην οποία αξίζει να ζούμε.

 

  1. Ο κορωνοϊός συνέβαλε στη φτωχοποίηση και την απομόνωση ενός κομματιού του ελληνικού λαού. Στον δήμο σας τι μέτρα έχετε πάρει, ώστε να ανακουφίσετε τις ομάδες αυτές που απειλούνται από ακραία φτώχεια αλλά και τους δημότες-επιχειρηματίες που επλήγησαν από την πανδημία; Μιλήστε μας για την κοινωνική πολιτική του δήμου.

Για περισσότερο από ενάμιση χρόνο έχουμε κληθεί όλοι, σε προσωπικό και συλλογικό επίπεδο, να δώσουμε μια πολυμέτωπη μάχη, απέναντι σε έναν εχθρό αόρατο και επικίνδυνο. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση βρέθηκε στην πρώτη γραμμή αυτής της μάχης, έχοντας ως βασικό στόχο να προστατεύσει τη δημόσια υγεία  και, ταυτόχρονα, να κρατήσει ακέραιη την κοινωνική συνοχή, αποτελώντας το μεγαλύτερο στήριγμα του πολίτη στις δυσκολίες. Στον Δήμο Ιλίου δουλέψαμε, από την αρχή, με ψυχραιμία και συντονισμό, έχοντας ως στόχο να μπορούν όλοι οι πολίτες να νιώθουν ασφαλείς, μένοντας σπίτι τους. Εντάξαμε στο καθημερινό μας πρόγραμμα περιοδικές, προληπτικές απολυμάνσεις σε όλες τις συνοικίες, τροποποιήσαμε τη λειτουργία του Δήμου ανά υπηρεσία για στοχευμένη εξυπηρέτηση, υλοποιούμε ένα τιτάνιο πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι», σε συμπολίτες μας που δε μπορούν ή δεν επιτρέπεται να μετακινηθούν, παρέχουμε δωρεάν ψυχοκοινωνική υποστήριξη. Επιπλέον, προχωρήσαμε σε παρεμβάσεις στην τοπική αγορά, στην απαλλαγή δημοτικών τελών σε επιχειρήσεις που διέκοψαν τη λειτουργία τους, δώσαμε περισσότερο κοινόχρηστο χώρο σε όσες επιχειρήσεις λειτούργησαν, αναστέλλοντας την καταβολή του σχετικού τέλους και στηρίξαμε την πρωτοβουλία «Ηλεκτρονικό Εμπόριο για όλους» του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών για τη δημιουργία δωρεάν ηλεκτρονικών καταστημάτων (e-shop και site). Ιδιαίτερη προσοχή δώσαμε στα σχολεία, εφοδιάζοντάς τα με ψηφιακά θερμόμετρα ανέπαφης μέτρησης, αλλά και  επιπλέον υγειονομικό υλικό για καθηγητές και μαθητές, ενώ παραδώσαμε tablet για τις ανάγκες της τηλεκπαίδευσης σε μαθητές που ανήκουν σε ευάλωτες ομάδες. Εξαντλήσαμε, με λίγα λόγια, κάθε θεσμική δυνατότητα, προκειμένου να αντιμετωπίσουμε τις βαθιές οικονομικές, κοινωνικές και ψυχολογικές ανάγκες των συμπολιτών μας.

 

  1. Το μέλλον είναι η ηλεκτρονική διακυβέρνηση. Είναι ένα στοίχημα που πολλοί δήμοι προσπαθούν να κατακτήσουν. Θα μας πείτε ποια βήματα έχετε κάνει στο Ίλιο;

Η επιτάχυνση της ψηφιοποίησης είναι η επόμενη μεγάλη πρόκληση. Το στοίχημα για κάθε δημόσια ή δημοτική υπηρεσία είναι να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις που απαιτούνται, ώστε να μην ταλαιπωρούνται πλέον οι πολίτες και ταυτόχρονα να παρέχουν υψηλής ποιότητας υπηρεσίες. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση ιδιαίτερα, επιβάλλεται να αναπτύξει και να εξελίξει την ψηφιακή της ικανότητα, καθώς είναι ο εγγύτερος και αποτελεσματικότερος θεσμός προς τον πολίτη. Η υιοθέτηση πολιτικών που αντιλαμβάνονται τις ανάγκες των πολιτών και επιτρέπουν σε όλους ανεξαιρέτως την πρόσβαση σε ψηφιακά αγαθά, είναι αυτοσκοπός μιας τοπικής αρχής που σέβεται τον ρόλο της. Στο πλαίσιο αυτό, στον Δήμο Ιλίου πραγματοποιούμε ζωντανές διαδικτυακές συνεδριάσεις των δημοτικών συμβουλίων και επιτροπών, τις οποίες μπορούν να παρακολουθούν όλοι οι πολίτες, ενισχύοντας έτσι τη διαφάνεια και τη λογοδοσία. Είμαστε από τους πρώτους Δήμους πανελλαδικά που επιλεγήκαμε στο πιλοτικό πρόγραμμα  «myKEPlive», με βάση το οποίο οι πολίτες μπορούν να εξυπηρετούνται από υπαλλήλους του ΚΕΠ Ιλίου μέσω τηλεδιάσκεψης, χωρίς φυσική παρουσία. Επιπλέον, ενισχύσαμε την ψηφιακή πλατφόρμα του Δήμου με νέες ηλεκτρονικές υπηρεσίες, μέσω των οποίων οι δημότες μπορούν να παραλαμβάνουν on line πιστοποιητικά, λειτουργήσαμε, επίσης, ως ένας από τους πρώτους Δήμους, το Πληροφορικό Σύστημα Ηλεκτρονικής Διαχείρισης Εγγράφων «ΙΡΙΔΑ», μέσω του οποίου διακινούνται και υπογράφονται ψηφιακά όλα τα έγγραφα μεταξύ των υπηρεσιών και διαθέτουμε ένα ολοκληρωμένο σύστημα αξιολόγησης και διαχείρισης των αιτήσεων γονέων για τους παιδικούς σταθμούς του Δήμου και παράλληλα, το πρώτο on line πρόγραμμα που τους δίνει τη δυνατότητα να καταχωρούν μόνοι τους τις αιτήσεις και τα απαραίτητα δικαιολογητικά. Ομοίως,  οι εγγραφές στα πολιτιστικά, αθλητικά και επιμορφωτικά προγράμματα του δήμου μας, αλλά και η λειτουργία της Κοινωνικής μας Υπηρεσίας με ψηφιοποίηση όλων των παρεχόμενων υπηρεσιών.

Το σημαντικό είναι να καταστεί σαφές πως εφαρμογή ψηφιακών λύσεων δε σημαίνει αλλαγή της παραδοσιακής σχέσης με τους πολίτες. Η χώρα πάει μπροστά και οι καιροί αλλάζουν. Η δική μας πρόκληση είναι να αλλάξουμε μαζί τους.

  1. Έχετε εξαγγείλει την ανάπλαση της Αγίου Νικολάου, ενός σημαντικού δρόμου για την πόλη. Σε τι στάδιο βρισκόμαστε; Υπάρχουν στα σκαριά αντίστοιχες αναπλάσεις οδών, πλατειών, πάρκων στον δήμο;

Η ανάπλαση της Λεωφόρου Αγ. Νικολάου είναι μείζον έργο πνοής και ανάπτυξης για την πόλη του Ιλίου, διεκδίκηση δεκαετιών, το οποίο περιλαμβάνει πλήρη ανάπλαση, με πεζοδρόμια και διάδρομο πεζοπορίας, προς την κατεύθυνση λειτουργικότητας και προσβασιμότητας της κεντρικής λεωφόρου για την εξυπηρέτηση των ΑμεΑ και ατόμων με κινητικά προβλήματα, χρήση ειδικών υλικών για τη μείωση των ρύπων, πράσινες παρεμβάσεις και φυτεύσεις, χώρους προσωρινής στάθμευσης, οδοφωτισμό με φωτιστικά σύγχρονης τεχνολογίας και υψηλής ενεργειακής απόδοσης τύπου LED, Wi-Fi και υποδομή για οπτικές ίνες. Το έργο βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη και εντός χρονοδιαγράμματος, προχωρά με σταθερά, σταδιακά και μελετημένα βήματα, χωρίς μεγάλη όχληση για τους κατοίκους και επιβάρυνση για τα οχήματα, γεγονός σημαντικό. Σε λίγους μήνες πολύ μεγάλο τμήμα του Δήμου θα αναβαθμιστεί λειτουργικά, περιβαλλοντικά και αισθητικά, με άμεσο αντίκτυπο στην ανάπτυξη και την κοινωνική συνοχή των κατοίκων, αλλά και συνολικά της ευρύτερης περιοχής.

 

  1. Πείτε μας ποιες είναι οι δράσεις που προγραμματίζετε για το μέλλον.

Είναι πολλές, ποικίλες και δεν αποκλίνουν από την πολιτική που υλοποιούμε σταθερά και διαχρονικά. Συνοπτικά θα σας πω ότι εδράζονται σε τέσσερις (4) στόχους: περιβάλλον, κοινωνική συνοχή, τοπική ανάπτυξη, διαφάνεια-αποτελεσματικότητα. Όσον αφορά τον πρώτο στόχο, θα συνεχίζουμε να εφαρμόζουμε το στρατηγικό μας σχέδιο για έργα ανάπλασης, αύξηση των κοινόχρηστων χώρων, διασφάλιση της προσβασιμότητας σε πεζούς, ποδηλάτες και οικογένειες, επέκταση της ηλεκτροκίνησης στα οχήματά μας και δράσεις ανακύκλωσης και εξοικονόμησης ενέργειας. Η διατήρηση της κοινωνικής συνοχής αποτελεί σταθερή προτεραιότητά μας με τη διαρκή στήριξη ευάλωτων και ευπαθών ομάδων, την αναβάθμιση των εκπαιδευτικών δομών μας και τη δια βίου μάθηση. Σημαντικό βήμα σε αυτό αποτελεί και η στρατηγική συνεργασία μας με το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, η οποία αποτυπώνεται ισχυρά στην ίδρυση και λειτουργία του Δημοτικού Κοινωνικού Πανεπιστημίου, τον κοινό αγώνα για την αντιμετώπιση της ενεργειακής φτώχειας, τη δημιουργία προϋποθέσεων τοπικής ανάπτυξης και στήριξης της αγοράς και σε πολλά ακόμα. Τέλος, όσον αφορά στον τέταρτο στόχο, θεωρώ ότι τα απτά δείγματα που έχουμε ήδη δώσει αποτελούν οδηγό για το μέλλον: η αξιοποίηση των εργαλείων Τεχνολογίας, Πληροφορικής και Επικοινωνιών είναι μονόδρομος για εμάς, γιατί ενισχύει την αποτελεσματικότητα του Δήμου, εξασφαλίζει καλύτερες υπηρεσίες στους πολίτες, προωθεί τη διαφάνεια και τη συμμετοχική διακυβέρνηση.

 

  1. Υπάρχουν εξελίξεις για την επέκταση της γραμμής 2 του Μετρό στο Ίλιον;

Η επέκταση της γραμμής 2 του Μετρό είναι ένα μείζον θέμα που χρονίζει, για λόγους τους οποίους έχουμε εξηγήσει πολλές φορές και, εν πάση περιπτώσει, δεν είναι το ζητούμενο σε αυτή τη φάση. Το Μετρό αποτελεί έργο πνοής, όχι μόνο για το Ίλιον, αλλά για όλη την περιοχή που εκτείνεται από την Ανθούπολη μέχρι την Πετρούπολη και το Καματερό, το οποίο παραπέμφθηκε στις καλένδες αρχικά, προχώρησε στη συνέχεια με μια γενναία απόφαση του υπουργού Μεταφορών και Υποδομών Κώστα Καραμανλή, αλλά και πάλι υπάρχουν γραφειοκρατικές καθυστερήσεις, οι οποίες ελπίζουμε να ξεπεραστούν γρήγορα και το έργο να προχωρήσει.