Ο Δημήτρης Χαρίτος μιλά στη LIFE

Ζωγραφίζοντας για τα παιδιά- Πώς οι άχρωμοι σχολικοί τοίχοι παίρνουν χρώμα και ζωή

 

Της Γιούλης Ηλιοπούλου

 

 

Τα σκολειά χτίστε

 

Λιτά χτίστε τα, απλόχωρα,

μεγάλα, γερά θεμελιωμένα,

απ της χώρας, ακάθαρτης,

πολύβουης, αρρωστιάρας, μακριά.

Μακριά  τ' ανήλιαγα σοκάκια,

τα σκολεία χτίστε.

 

Και τα πορτοπαράθυρα των τοίχων

περίσσια ανοίχτε, να έρχεται ο κυρ Ήλιος,

διαφεντευτής, να χύνεται,

να φεύγει, ονειρεμένο πίσω του

αργοσέρνοντας το φεγγάρι.

 

Γιομίζοντάς τα να τα ζωντανεύουν

μαϊστράλια και βοριάδες και μελτέμια

με τους κελαηδισμούς και με τους μόσκους,

κι ο δάσκαλος, ποιητής

και τα βιβλία να είναι σαν τα κρίνα ...

Κωστής Παλαμάς, Η Πολιτεία και η Μοναξιά

 

Δυστυχώς, όταν σκεφτόμαστε σχολικά κτίρια, οι εικόνες δεν είναι ειδυλλιακές. Τσιμεντένιοι τοίχοι, κλειστά παράθυρα, στενές αίθουσες, χρώματα γκρι και μπεζ και περιβάλλοντα που μόνο την παιδική χαρά και φαντασία δεν διεγείρουν. Η πρόταση του ποιητή για σχολεία ηλιόλουστα, απλόχωρα και ζωντανά συχνά φαντάζει ουτοπική ή γραφική. Αλλά είναι προφανώς η μόνη οδός.

Για να μην γίνομαι ισοπεδωτική, υπάρχουν και οι εξαιρέσεις στον παραπάνω κανόνα. Άνθρωποι που κατανοώντας την αξία ενός ιδανικού σχολικού περιβάλλοντος, με «μαϊστράλια και βοριάδες και μελτέμια», με χρώματα και αρώματα (για να θυμηθούμε και άλλους στίχους), με εικόνες που ταιριάζουν στα παιδικά μάτια. Ζωγραφιές όμορφες, πολύχρωμες, χαρούμενες που αποπνέουν παιδικότητα και ευαισθησία.

Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι η δουλειά που κάνει στους σχολικούς τοίχους ο Δημήτρης Χαρίτος. Με εξαιρετικό ταλέντο, γεμίζει σχολικούς τοίχους με κάθε λογής ζωγραφιές, καρτούν, ήρωες παραμυθιών, τοπία αλλά και μηνύματα με κοινωνικό περιεχόμενο. Μας παρουσιάζει τη δουλειά του. Διαβάστε παρακάτω και χαρείτε ταυτόχρονα τις πολύχρωμες εικόνες.

 

 

- Πώς ξεκινήσατε να ασχολείστε με αυτή την τέχνη;

Πάντα ζωγραφίζαμε από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου. Πιο εντατικά μπήκα στη ζωγραφική, με αφορμή την επιρροή από τον πατέρα μου που είχε ταλέντο στη ζωγραφική και ζωγράφιζε. Και απλά μου βγήκε πηγαία και αυθόρμητα.

Θαύμαζα από μικρός τις τοιχογραφίες και ήταν ένα όνειρο ζωής να καταφέρω να δημιουργήσω κάτι παρόμοιο κι εγώ. Αφορμή για πιο εντατική ενασχόληση με τη συγκεκριμένη τέχνη ήταν όταν γεννήθηκε η πρώτη μου κόρη. Τότε ρώτησα για να μου κάνουν μια τοιχογραφία στο δωμάτιο της, αλλά η τιμή για μένα ήταν εξωφρενική. Έτσι το έκανα μόνος δειλά δειλά.

Έπειτα ζωγράφισα για το σχολείο της ως δωρεά, ακολούθησαν και άλλες τοιχογραφίες και τελικά ήρθε από μόνο του. Κυρίως έγινε επάγγελμα για οικογένειες και σχολεία που δεν διαθέτουν τόσα χρήματα. Προσπαθώ να παραμένω χαμηλά στις τιμές που ζητώ για τη ζωγραφική. Υπάρχουν και πολλές περιπτώσεις χορηγιών.

 

-Πόσος χρόνος χρειάζεται για να φτιαχτεί ένα έργο σας;

Η αλήθεια είναι ότι ο χρόνος είναι πάντα σύμμαχος. Έχω μάθει να δουλεύω αρκετά γρήγορα, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι το αποτέλεσμα δεν θα είναι καλό. Τουναντίον, ανυπομονώ για το αποτέλεσμα. Συνήθως χρειάζομαι μια μέρα για έναν τοίχο δωματίου. Στα πιο μεγάλα έργα ίσως και δυο μέρες σε φυσιολογικούς ρυθμούς εργασίας.

 

 

-Πόσο χρόνο διατηρείται και μένει αναλλοίωτο ένα έργο;

Αυτό έχει να κάνει και από το πόσο θέλει να το διατηρήσει ο καθένας. Υπάρχουν υλικά που  προστατεύουν τα έργα στον χρόνο και στις καιρικές συνθήκες. Έχω δημιουργήσει έργο πριν 8 χρόνια σε σχολείο που παραμένει ακόμα αναλλοίωτο.

 

-Πώς έρχεστε σε επαφή με τα σχολεία που ζωγραφίζετε;

Η αλήθεια είναι ότι πλέον με τα social είναι πολύ εύκολο. Εγώ ξεκίνησα να δουλεύω από εκεί και μέσα από ομάδες και διαφημίσεις έχει γίνει ένας αξιόλογος κύκλος. Επικοινωνούν κυρίως μέσω των social αλλά και από στόμα σε στόμα τώρα πια. Η διαφήμιση και το marketing βοηθούν.

 

- Τα θέματα των έργων στους σχολικούς τοίχους τα επιλέγετε εσείς ή οι καθηγητές. ;

Συνήθως στέλνω εγώ θέματα που έχω επιλέξει να δώσουμε ταυτόχρονα και κάποια μηνύματα. Κυρίως για το περιβάλλον, τον ρατσισμό, το bullying και άλλα παρόμοια. Κάποιοι έχουν ήδη επιλέξει το θέμα αλλά πάντα έχω έναν τρόπο να επηρεάζω καθώς το θέμα, όταν εμπνέει τον καλλιτέχνη, σίγουρα αποτυπώνεται καλύτερα.

 

-Αν δεν κάνατε αυτή την δουλειά τι άλλο θα επιθυμούσατε να κάνετε;

Η αλήθεια είναι ότι αυτή η δουλειά με γεμίζει και θεωρώ ότι είναι το όνειρο του καθενός να κάνει επάγγελμα το χόμπι του. Για μένα είναι ψυχοθεραπεία. Αλλά μιας και με ρωτάτε, θα ήθελα να ασχοληθώ με παιδιά. Έχω κάνει στο παρελθόν κάποια μαθήματα και σκέφτομαι κάποια στιγμή στο άμεσο μέλλον να το ξανακάνω. Πρόσφατα είχα και πρόταση από νηπιαγωγείο στο Περιστέρι. Ευελπιστώ λοιπόν.

 

ΤΗΛ: 6937840926

FB: Dimitris xaritos