Γιώργος Τσίνας: Στο τιμόνι του ψηφιακού μετασχηματισμού του Περιστερίου

Γιώργος Τσίνας: Στο τιμόνι του ψηφιακού μετασχηματισμού του Περιστερίου

 

Του Αλέξανδρου Λαλάκου

 

Ο Γιώργος Τσίνας είναι Αντιδήμαρχος Ψηφιακής Πολιτικής & Καινοτομίας Δήμου Περιστερίου. Ο υπεύθυνος για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του δήμου που ομολογουμένως τα τελευταία χρόνια έχει κάνει άλματα και έχει καταστεί ένας πραγματικά «smart» δήμος, με υπηρεσίες σύγχρονες για τους δημότες και με διευκολύνσεις, οι οποίες λίγα χρόνια πριν φάνταζαν… επιστημονική φαντασία.

Έξυπνες ηλεκτρονικές υπηρεσίες εξυπηρέτησης του δημότη για πιστοποιητικά και διάφορα άλλα δημοτικά έγγραφα που μηδενίζουν κόπο και χρόνο, σημεία δωρεάν πρόσβασης στο διαδίκτυο, ψηφιοποιημένη επαφή με τις βασικές υπηρεσίες του δήμου και πολλά άλλα έχουν αλλάξει τη ζωή των Περιστεριωτών προς το καλύτερο, το ευκολότερο και το πιο σύγχρονο και hi tech.

Συναντηθήκαμε μαζί του και μας παρουσίασε αναλυτικά όλα όσα γίνονται στον συγκεκριμένο τομέα και αυτά που είναι στα σκαριά. Γιατί οι εξελίξεις τρέχουν και ο δήμος Περιστερίου τρέχει μαζί τους, για να μην πούμε πως προπορεύεται κιόλας…

 

  1. Ο Δήμος Περιστερίου, είναι πλέον στον χάρτη των Έξυπνων Πόλεων της Χώρας, τι συμβαίνει σήμερα στον Δήμο μας στο πεδίο του ψηφιακού μετασχηματισμού και πώς το καταφέρατε μέσα σε 3 χρόνια;

Αρχικά να σας πω πως ο Δήμος Περιστερίου, σήμερα, είναι ο ταχύτερα αναπτυσσόμενος Δήμος στο πεδίο του ψηφιακού μετασχηματισμού, κάτι το οποίο αναγνωρίζεται δημοσίως τόσο από το αρμόδιο υπουργείο ψηφιακής διακυβέρνησης όσο και από όλους εκείνους που εμπλέκονται στο πεδίο της ψηφιακής μετάβασης.

Μέσα σε τρία χρόνια, με την απόλυτη στήριξη του δημάρχου μας, Ανδρέα Παχατουρίδη, που εμπνεύστηκε και στήριξε ουσιαστικά το όραμα της μετατροπής της πόλης μας σε Έξυπνη και σύγχρονη πόλη, αλλά και την απόλυτη συνεργασία όλων των συναδέλφων μου αντιδημάρχων,  των στελεχών του Δήμου μας και φυσικά της Διεύθυνσης Προγραμματισμού και Πληροφορικής, που έτρεξαν το πρόγραμμα,  πετύχαμε να αναδιοργανώσουμε το Δήμο μας σε μια νέα ψηφιακή βάση σχεδιασμού της καθημερινής λειτουργίας.

Βάλαμε στόχο, σχέδιο και με πρόγραμμα εφαρμόσαμε την μελέτη στρατηγικού ψηφιακού μετασχηματισμού του Δήμου, προκειμένου να πετύχουμε όχι μόνο τη δημιουργία νέων πλατφορμών και υποστηρικτικών υποσυστημάτων αλλά και τη δημιουργία σχέσης εμπιστοσύνης μεταξύ του πολίτη, των δημοτών και των υπηρεσιών μας με τη χρήση της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης.

 

  1. Τι έχει γίνει μέχρι σήμερα λοιπόν και «όλοι μιλούν για το Περιστέρι» και το success story της ψηφιακής μετάβασης του; 

Δεν ξέρω αν είναι success story. Γνωρίζω όμως πως κάνουμε μια συντονισμένη και καλά σχεδιασμένη προσπάθεια με αρχή – μέση και τέλος κάθε φορά. Εντοπίζουμε το κενό και αναζητούμε συστήματα και λογισμικά  που απαντούν στην καθημερινή χρήση από υπηρεσίες και πολίτες, στις ιδιαιτερότητες του Δήμου μας και την αμεσότητα εξυπηρέτησης με ακρίβεια.

Στα τρία αυτά χρόνια έγιναν μεγάλες παρεμβάσεις:

  • Rebranding του Δήμου και δημιουργία νέου λογοτύπου που σηματοδοτεί την μετάβαση μας στην νέα εποχή της έξυπνης και λειτουργικής πόλης.
  • Δημιουργήσαμε έναν νέο, σύγχρονο ιστότοπο, www.peristeri.gr, που απαντά στο user journey του επισκέπτη
  • Εφαρμόσαμε το ηλεκτρονικό πρωτόκολλο και το Σύστημα Ηλεκτρονικής Διακίνησης Εγγράφων στην εσωστρέφεια του Δήμου, μειώνοντας κατά πολύ έξοδα αναλωσίμων και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του Δήμου, κυρίως όμως ελαχιστοποιώντας το χρόνο μεταξύ αιτήματος δημότη και παραλαβής του από την αρμόδια υπηρεσία.
  • Εγκαταστήσαμε και θέσαμε σε λειτουργία νέα λογισμικά και αξιοποιήσαμε ανοικτά λογισμικά 3ων παρόχων
  • Δώσαμε στη διάθεση των πολιτών και των επιχειρήσεων της πόλης μας 65 ηλεκτρονικές υπηρεσίες εξυπηρέτησης αναφορικά με πιστοποιητικά, πράξεις, αιτήσεις, ταμειακές υποχρεώσεις κτλ
  • Ενοποιήσαμε τις εσωτερικές ροές των υπηρεσιών επιτυγχάνοντας έτσι την ταυτοποίηση διαφορετικών ωφελούμενων πολιτών σε διαφορετικές εσωτερικές υπηρεσίες
  • Μέσα από το πρόγραμμα Wifi4EUεγκαταστήσαμε περισσότερα από 15 σημεία δωρεάν πρόσβασης στο διαδίκτυο σε κοινόχρηστους χώρους, ενώ ήδη τρέχουν μέσα από το WiFi4GR, 18 νέα σημεία και με ίδιους πόρους επιπλέον 23 κοινόχρηστα σημεία δημιουργώντας έτσι ένα συνολικό πλέγμα δωρεάν πρόσβασης στο διαδίκτυο σε κοινόχρηστους χώρους για τους πολίτες μας.
  • Εφαρμόσαμε ένα ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα για την Κοινωνική Υπηρεσία που εξυπηρετεί και διευκολύνει την καθημερινή επαφή με το δήμο των 18.000 ωφελούμενων της υπηρεσίας αλλά και των στελεχών της.
  • Ψηφιοποιήσαμε πλήρως τη λειτουργία και την καθημερινή επαφή των υπηρεσιών με τους γονείς στους βρεφονηπιακούς σταθμούς
  • Αναβαθμίσαμε το GIS του Δήμου και δημιουργήσαμε in house την ανοικτή πλατφόρμα πολεοδομικών δεδομένων που εξυπηρετεί σημαντικά τους μηχανικούς αλλά και πολίτες.
  • Εντάξαμε τον Δήμο στο πρόγραμμα myKEPlive, εφαρμόζοντας υπηρεσίες απομακρυσμένης εξυπηρέτησης πολιτών στα ΚΕΠ του Δήμου
  • Δημιουργήσαμε ηλεκτρονική πλατφόρμα Δημοτικών Συμβουλίων καθώς επίσης και ηλεκτρονικής ψηφοφορίας στα ΔΣ και τις Επιτροπές.
  • Προχωρήσαμε στην ηλεκτρονική παροχή απομακρυσμένης εκπαίδευσης μέσω των ΚΔΑΠ του Δήμου, σε μια πρωτοποριακή πλατφόρμα

Όλα αυτά, δεν έγιναν από την μία μέρα στην άλλη, φυσικά, χρειάστηκε σχεδιασμός και οργάνωση και κυρίως, η συνεργασία και η στήριξη της νέας «ψηφιακής» πραγματικότητας, τόσο από τις υπηρεσίες του Δήμου, όσο και από τους ίδιους τους πολίτες που αγκάλιασαν τις νέες δυνατότητες. Αξίζει να σας πω πως καθημερινά εδώ και 2,5 χρόνια, εξυπηρετούνται ηλεκτρονικά για πάσης φύσης αίτημα, περισσότεροι από 100 πολίτες καθημερινά! Σκεφτείτε πόσο χρόνο κερδίζουν οι ίδιοι αλλά και οι πόσος χρόνος απελευθερώνεται από τις ίδιες τις υπηρεσίες μας!

 

  1. Ο Δήμος Περιστερίου, κατάφερε και πέτυχε μια γενναία χρηματοδότηση στο πλαίσιο των Έξυπνων Πόλεων, μέσα από το Σχέδιο ΕΛΛΑΔΑ 2.0, του Ταμείου Ανάκαμψης. Πώς σκοπεύετε να αξιοποιήσετε τη χρηματοδότηση αυτή;

Ο Δήμος Περιστερίου, με την παρέμβαση του δημάρχου μας και τον σωστό σχεδιασμό μας μέσα από τις σχετικές μελέτες που καταθέσαμε, πέτυχε και εξασφάλισε χρηματοδότηση κοντά στα 4 εκατομμύρια ευρώ για υλοποίηση δράσεων και υποδομών «Έξυπνης πόλης». Άμεσα, ξεκινάμε τις διαγωνιστικές διαδικασίες. Στόχος μας, είναι να δημιουργήσουμε μια ολοκληρωμένη πλατφόρμα ΙοΤ, που θα «μιλάει» στο Δήμο μέσα από ένα υπερσύγχρονο Control Room,  για κάθε πρόβλημα που εμφανίζεται σε υποδομές και χρήσης τους, στον χρόνο που γίνεται. Δημιουργούνται θέσεις έξυπνης στάθμευσης, που ο οδηγός μέσα από την νέα εφαρμογή του Δήμου που αναπτύσσεται τώρα, θα μπορεί να βρει την κοντινότερη ελεύθερη θέση για να παρκάρει το όχημα του. Ελέγχουμε υποδομές και φρεάτια με έξυπνους αισθητήρες για να εκτιμούμε τον κίνδυνο σε περίπτωση έντονης κακοκαιρίας και βροχόπτωσης.  Αναπτύσσουμε ένα σύστημα συλλογής και αξιοποίησης δεδομένων περιβαλλοντικών και κυκλοφοριακών, ώστε να λειτουργούμε με γνώμονα τις πραγματικές συνθήκες στο γενικότερο σχεδιασμό του Δήμου, αναπτύσσουμε έξυπνα συστήματα διαχείρισης της ενέργειας στα κτήρια του Δήμου ώστε να πετύχουμε την γενναία μείωση της κατανάλωσης, δημιουργούμε μια νέα υπηρεσία ηλεκτρονικών ραντεβού  και απομακρυσμένης εξυπηρέτησης δημοτών, αναβαθμίζουμε τις δυνατότητες της δημοτικής βιβλιοθήκης μας και των πολιτιστικών υπηρεσιών μας  καθώς και των αθλητικών υπηρεσιών, θωρακίζουμε τα δίκτυά μας απέναντι σε προσπάθειες παραβίασής τους από hackers με ολοκληρωμένα συστήματα προστασίας.

Δημιουργούμε τις αρχικές υποδομές για μια έξυπνη, λειτουργική, πράσινη και ανθεκτική πόλη. Με δύο λέξεις: Σύγχρονη και Ασφαλή Πόλη. Αυτό θα είναι το Περιστέρι της νέας περιόδου, αυτό έχει οραματιστεί ο Ανδρέας Παχατουρίδης, αυτό υλοποιούμε!

 

  1. Μιλάμε για μια νέα πόλη, λοιπόν. Συνδυάζεται και με άλλα προγράμματα που τρέχει ο Δήμος, ο σχεδιασμός αυτός;

Βεβαίως! Εμείς, λειτουργούμε με μια ολιστική προσέγγιση στον σχεδιασμό που κάνουμε. Τα βάζουμε κάτω, τα συζητάμε ο Δήμαρχος με τους αντιδημάρχους του και με τους συναδέλφους μας δημοτικούς συμβούλους, εντοπίζουμε κενά και αδυναμίες. Το ένα πρόγραμμα έχει συνέχεια το άλλο και γι’ αυτό μπορούμε και έχουμε αυτά τα καλά αποτελέσματα από την καθαριότητα και τη διαχείριση πρασίνου μέχρι τις υποδομές, την αυτεπιστασία και την κοινωνική πρόνοια.

Μαζί με το μεγάλο project, της περιόδου αυτής, το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας , το ΣΒΑΚ, που υλοποιείται από τον αντιδήμαρχο Οικιστικής Ανάπτυξης, κ. Λύκο, επεξεργαζόμαστε την καθημερινότητα και τις υποδομές οραματιζόμενοι την πόλη του 2030. Και με βάση αυτόν τον σχεδιασμό καθορίζουμε και την προτεραιοποίηση των δράσεών μας.

 Παράλληλα,  μέσα από τη νέα ΟΧΕ 2021-2027 του ΑΣΔΑ και τη χρηματοδότηση από το νέο ΕΣΠΑ,  και φυσικά  με την βοήθεια και του γενικού γραμματέα, κ. Αρβανίτη που έχει στηρίξει και στηρίζει σημαντικά το εγχείρημα της έξυπνης πόλης, ξεκινάμε την προσπάθεια της δημιουργίας του ψηφιακού επιχειρηματικού χάρτη του Περιστερίου, σε συνεργασία και με τον Εμπορικό Σύλλογο, θα αποτελέσει ένα ακόμη μέσο για να στηρίξουμε την τοπική αγορά μας, να αναδείξουμε εμπορικά  καταστήματα εκτός κέντρου και να δημιουργήσουμε ειδικές προνομιακές υπηρεσίες σε κάθε γειτονιά. Ταυτόχρονα, ξεκινά ένα τεράστιο πρόγραμμα ψηφιοποίησης της Πολεοδομίας! Περισσότεροι από 75.000! φάκελοι, θα ψηφιοποιηθούν πλήρως και οι πολίτες και μηχανικοί θα μπορούν εύκολα να τα έχουν με ένα κλικ στον υπολογιστή τους! Τέλος, στον άμεσο σχεδιασμό μας είναι η δημιουργία κέντρου STEM και ρομποτικής και ανάπτυξης ψηφιακών δεξιοτήτων, έργο που θα αποτελέσει την Ακαδημία, αν θέλετε, εκπαίδευσης και στήριξης των φορέων, των πολιτών και των μαθητών της πόλης μας, στη νέα εποχή!  

  1. Case Study το Περιστέρι, λοιπόν!  Σας ζητούν συμβουλές άλλοι Δήμοι; Μοιράζεται, αυτό που λένε, τεχνογνωσία;

Ασφαλώς, και μάλιστα με μεγάλη χαρά! Όπως άλλωστε παίρνουμε και τεχνογνωσία τόσο από Δήμους στο εσωτερικό όσο και με συνεργασίες με Δήμους του εξωτερικού! Μάλιστα, μπορώ να σας πω, πως σκοπός μας είναι να καταθέσουμε και μια πρόταση για ένα ηλεκτρονικό αποθετήριο Δήμων, όπου καθένας μας θα καταθέτει προβλήματα και λύσεις της καθημερινότητας. Πχ. Ένα μεγάλο πρόβλημα σήμερα, είναι το hacking, πρότασή μας είναι να δημιουργηθεί μια ειδική ηλεκτρονική βιβλιοθήκη ιών που επιχειρούν να παραβιάσουν δίκτυα και να υποκλέψουν δεδομένα από δήμους , έτσι ώστε να ενημερώνονται άμεσα οι υπηρεσίες μας και να χρησιμοποιούν τα απαραίτητα τείχη προστασίας! Στη Θεσσαλονίκη, στα τέλη Σεπτεμβρίου, σε μια έκθεση - συνέδριο για τον ψηφιακό μετασχηματισμό στην Ελλάδα, θα καταθέσουμε συγκεκριμένες ιδέες όπως και στην Βαρκελώνη, τον Νοέμβριο, όπου ο Δήμος μας έλαβε και επίσημη πρόσκληση για την Smart Cities Expo 2022. Ο Δήμος Περιστερίου βρίσκεται στη φάση της εξωστρέφειας εδώ και χρόνια. Όλοι μιλούν για την πόλη μας, σήμερα γινόμαστε και οδηγοί των εξελίξεων και στη μετάβαση στην νέα ψηφιακή εποχή! Κι αυτό είναι ακόμη μια επιτυχία του δημάρχου μας, Ανδρέα Παχατουρίδη!